بسم الله الرحمن الرحیم-نیم نگاهی به مقاله": حدیث سر کار خانم پرفسورعایشه موسی": بخش سوم-مسئله درک وقوه استنباط که امروزه درسطح جهانی بشدت مطرح است وبشدت هم کشورهای پیشرفته روی ان کار میکنند- درارتش که بودم کتب تاکیتک را دراوائل قبل ار قیام پانزده خرداد پنتاگون ترجمه میکرد گرچه از حداقل بیست هزارکتاب مرجع تنها محدودی را ترجمه کرده بودند وازیک کتاب قطسور تکتیک درموردی فقط دو فصل را انهم مختصر ترجمه کرده بودند ولی کتاب بسیار عالی ترجمه شده بود روشن واصح وعلمی بود وبعد کع گفته بودن ایرانیان کتابهای راترجمه کنند حتی به لیسانس زبان دادن که ارتش استخداوم کرده بود علم نظامی یاد نداده بودند وهفتصد اصطلاح نظامی که بیشتر به ایرانیان یادنداده بودند انان راهم به انها یادنداده بودنددرحالیکه کتب جدید بیشاز 14000 اصطلاح داشت وترجمه انان باعث خنده همگان میشد- بیشتر به رمان نزدیک بود تا یک کتاب علمی درمقدمه یکی از کتابهای مرجع نوشته بود به اسانی در ک توجه نکنید ودرک این مطالب بسیار مشکل است وبیادازهروسیله کمک اموزشی بهره بجوئید وتمرینهای زیاد درابعاد مختلف با روشهای مختلف انجام بدهید تا کم کم درک کنید ودر یک امتحانی که از باهوش ترین لیسانس وظیفه جلوی من به انجام اور دند در یک طرح بسیار ساده تاکتیکی مرغ مرده رابه خنده میانداخت وپکربودن درچهره نظامیان بشدت اشکار شده بود واغاز مسائل داشت میشد وازمن خواست شرح دهم وبعدا بچه هاپیش من امدند که ما مسائل رادرک نمیکردیم واحساس وظیفه میکنیم مسئله درجنگ ایجاد نشود وفرد نمیدانست دارد تمام اصول زیر پا میگذارد- درمسئله قران مجید همین مسئله حاکم است درست است قران نور است ولی به بشرطی نور است که اصول انرا رعایت کنید مثال جالبی حضرت استاد شهید عالی مقام علامه ایت الله العظمی مرتضی مطهری دارند که کمی من رابیشتر باز میکنم- ایشان میفرمایدکسی فیلمی را میبیند ولی نمیتواند انرا تفسیر کند وچرا این نتجه بوجود امدوبعضی ممکناست که متوجه نشود که تفسیری میکند براخلاف واقع است درحالیکه کمیدقت میکرد وئکمی هم هوش رابکار میبرد به راحتی بتواند نتجه راتوضیح دهد- همانطور که خانم پرفسور موسی فرمودند هم قران نور است وهم حدیث نور است چون از منبع نور مطلق امده است اولادرهیج علمی یک جمله ملاک نیست یعنی نمیشود هر جمله جدا ازهم مطلق فرلض کرد ومیزان انها از پانرده درصد تجاوز نخواهد همانطور که معنی لغت درجمله باید مشخص شود درباره بوعلی سینا میگویند که ایشان کتاب طب حضرت صادق علیه السلام تجربه میکردند امام علیه السلام برا ی مرضی یک معجون از ده قلم بیان کرده بود ایشان متوجه شد این معجون جواب نمیدهد تک تک انهارا ازمایش کرد به این نتجه رسید که نه تا انها درست است ودردهمی با مشکل ربروشد ویک حدس علمی زد که ممکن است که کلمه بادمجان درقیبله دیگری کدو گفته شود واتفاقا درست حدس زده بودومسئله حل شد ایشان بیان میکنندکه گروهی به همین علت گمرا ه شدند بعنوان مثال ایشان ذکر میکنند که در سوره انعام ایه 113 که درکتاب قران ایشان 114 است قران را کتاب مفصل بیان میکند یعنی به حدیث نیاز نیست این مفصل مال امروز است که معنی مطلق میدهد در زمان صدر اسلام دقیقا چنین معنائی نداشته است وگرنه کسی از پیامبر اکرم صلوالت ه الله علیه واله والسلام درخواست خطبه وبیان احکام وگفتن حدیث نمی کرد وباید ظرفیت معنائی کلمه9 دران زمان درک کرد دراین زمان بعضی ایات به این نحو هستندویا ایه پنج سوره الجاثیه که مال ایشان ایه شش است- |"این ایات قران که برتو به حق تلاوت میکنیم همه ادله قدرت خداوند است وپسبعد از خداوند وایات روشن او دیگربه برهان دیگری میاورند- وای برمردم دروغگوی بدکاربایدظرفیت حدود این کلام شناخته شود- افراد در مثال تصور میکنند به همین راحتی است وچون مثال گویا نیست واصلا غلط است مسئله با بحران ربورب میکند بعنوان مثال بعضی ها قران رامانند خورشید تلقی میکنند وحدیث مانند مانندماه ئسپس بیان میکنند چناچه نور ماه بر خورشیدبتابد چه اثری دارد؟چانچه ماه بین خورشید وانسان قراربگیرد حائل میشود وانسان نور خورشیدهم نمیتواند ببیند- سئوال جالی ایشان مطرح میکند پس نظر شما درباره سنگبارن کردن عمل شنیع لواط چیست چون این حکم درقران نیست وجواب میدهند که لواط حکم رجم ندارد وجزو زنا محسوب میشود وقوانین زنا حاکم است وباز سئول میشود اینهمه نظریات مختلف در باره سنگباران کردن لواط پس چرا بوجود امده است جواب میدهند نظر انسان گاهی به ایات مثبت است وگاهی منفی است وخود جواب خود راداده انددرحالیکه حدیث به مانند اسباب است وبیادیک کره ماه شفاف تلقی شود که نقش عدسی رابازی میکند-ادامه دارد